Dec 30 • dr n. o zdr. Anna Kaźmierczak-Mytkowska
Autyzm: różnorodność w neurotypowym świecie
Spektrum autyzmu to złożone zaburzenie neurorozwojowe obejmujące różnej intensywności objawy obejmujące trudności w komunikacji werbalnej i niewerbalnej, interakcjach społecznych oraz specyficzne wzorce zachowań, takie jak silne przywiązanie do rutyny. Do spektrum zaburzeń ze spektrum autyzmu zalicza się formy opisywane wcześniej jako klasyczny autyzm, autyzm atypowy i zespół Aspergera oraz inne z nimi powiązane. Każda osoba ze spektrum autyzmu, mimo obecności cech diagnostycznych, doświadcza trudności w unikalny sposób, co wymaga zindywidualizowanego wsparcia i terapii. Wczesna diagnoza oraz odpowiednia terapia, obejmująca interwencje behawioralne, edukacyjne i logopedyczne, odgrywają kluczową rolę w poprawie funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu. Ważne jest również budowanie świadomości społecznej i tworzenie środowiska, które promuje akceptację, zrozumienie i wsparcie dla osób ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin.
Czym jest spektrum autyzmu?
Zaburzenia ze spektrum autyzmu charakteryzują się trudnościami w następujących obszarach:
Objawy spektrum autyzmu różnią się znacząco między jednostkami – od łagodnych, subtelnych trudności do poważnych problemów wymagających stałego wsparcia. Wiele osób ze spektrum wykazuje także nadwrażliwość sensoryczną, np. na dźwięki, światło czy dotyk.
- Komunikacja: problemy w wyrażaniu siebie lub rozumieniu innych, ograniczona zdolność do rozpoznawania i nadawania niewerbalnych sygnałów, takich jak mimika twarzy czy gesty.
- Interakcje społeczne: osoby ze spektrum często mają trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu satysfakcjonujących relacji interpersonalnych.
- Elastyczność myślenia i zachowań: silna potrzeba zachowania rutyny i powtarzalności, a także trudności w adaptacji do nowych sytuacji; odmienność przetwarzania informacji.
Objawy spektrum autyzmu różnią się znacząco między jednostkami – od łagodnych, subtelnych trudności do poważnych problemów wymagających stałego wsparcia. Wiele osób ze spektrum wykazuje także nadwrażliwość sensoryczną, np. na dźwięki, światło czy dotyk.
Diagnoza – klucz do wsparcia
Diagnoza spektrum autyzmu to proces wymagający współpracy specjalistów z różnych dziedzin. Gdy odmienności w funkcjonowaniu są wyraźne jest ona przeprowadzana w dzieciństwie, ponieważ umożliwia to wczesne wdrożenie interwencji terapeutycznych. Często objawy zauważają rodzice lub nauczyciele, którzy zgłaszają nietypowe zachowania dziecka, takie jak:
- Unikanie kontaktu wzrokowego,
- Opóźniony rozwój mowy lub specyficzny sposób komunikacji,
- Brak wzajemności w relacjach społecznych,
- Brak zainteresowania wspólną zabawą.
Diagnoza dorosłych bywa trudniejsza, ponieważ objawy mogą być mniej wyraźne i często są maskowane przez inne problemy współwystępujące, takie jak depresja czy lęk. Dla wielu osób impulsem do diagnozy jest obserwacja podobnych cech u ich dzieci, co skłania ich do poszukiwania pomocy dla siebie.
Wsparcie terapeutyczne i opieka
Choć zaburzeń ze spektrum autyzmu nie można całkowicie wyleczyć, właściwe wsparcie terapeutyczne pozwala osobom ze spektrum znacząco poprawić jakość życia. Kluczowe formy wsparcia to:
Dzięki terapii wiele osób uczy się radzić sobie z trudnościami i rozwijać swoje mocne strony, takie jak umiejętność skupiania się na szczegółach czy pasje związane z wybranym tematem.
- Terapia behawioralna: pomaga w rozwijaniu umiejętności społecznych i komunikacyjnych, radzeniu sobie ze stresem.
- Treningi umiejętności życiowych: ułatwiają codzienne funkcjonowanie, takie jak zarządzanie czasem czy budowanie niezależności.
- Wsparcie w obszarze sensoryzmów: praca nad regulacją bodźców, które mogą być przytłaczające dla osób z autyzmem.
Dzięki terapii wiele osób uczy się radzić sobie z trudnościami i rozwijać swoje mocne strony, takie jak umiejętność skupiania się na szczegółach czy pasje związane z wybranym tematem.
Wyzwania w codziennym życiu
Osoby ze spektrum autyzmu często mierzą się z wyzwaniami, które dla innych mogą wydawać się trywialne. W życiu codziennym mogą to być:
Niestety, wiele osób ze spektrum autyzmu doświadcza niezrozumienia, co może prowadzić do wykluczenia społecznego. Z tego powodu kluczowe jest zwiększanie świadomości społecznej na temat autyzmu, a także tworzenie środowisk sprzyjających ich integracji.
- Adaptacja do zmian: nawet drobne zmiany w rutynie mogą wywołać niepokój i dezorientację.
- Relacje międzyludzkie: rozumienie emocji innych osób, ich zachowań i nawiązywanie relacji interpersonalnych bywa trudne.
- Dostosowanie do środowiska zawodowego: wymagania wielu miejsc pracy, takie jak elastyczność czy konieczność intensywnej interakcji z ludźmi, mogą być dla nich dużym wyzwaniem.
- Szum informacyjny i sensoryczna wrażliwość: zbyt duża ilość bodźców sensorycznych, takich jak hałas, światło czy dotyk, może być przytłaczająca i prowadzić do przeciążenia.
- Komunikacja niewerbalna: rozumienie subtelnych sygnałów niewerbalnych, takich jak mimika, gesty czy ton głosu, może być wyzwaniem, co utrudnia efektywne porozumiewanie się.
- Wyobraźnia i myślenie abstrakcyjne: rozumienie pojęć abstrakcyjnych, takich jak metafory czy sarkazm, może być trudne, co utrudnia satysfakcjonujące uczestnictwo w rozmowach i szerzej- relacjach.
- Samoocena: osoby z autyzmem często zmagają się z niską samooceną, wynikającą z trudności w nawiązywaniu relacji i spełnianiu oczekiwań społecznych, poczuciem niezrozumienia.
Niestety, wiele osób ze spektrum autyzmu doświadcza niezrozumienia, co może prowadzić do wykluczenia społecznego. Z tego powodu kluczowe jest zwiększanie świadomości społecznej na temat autyzmu, a także tworzenie środowisk sprzyjających ich integracji.
Rola społeczeństwa i rodziny
Rodziny odgrywają kluczową rolę w życiu osób z autyzmem, wspierając ich w codziennych wyzwaniach i pomagając rozwijać potencjał. Rodzice i opiekunowie uczą się rozumieć specyficzne potrzeby swoich bliskich, co często wymaga edukacji i współpracy z terapeutami.
Również szkoły i pracodawcy mogą dostosować swoje podejście, oferując elastyczność, szkolenia z zakresu autyzmu oraz wsparcie indywidualne. Na przykład w edukacji pomocne są programy włączające, które umożliwiają dzieciom ze spektrum uczenie się w środowisku dostosowanym do ich potrzeb. Takie podejście nie tylko wspiera rozwój umiejętności społecznych i edukacyjnych, ale także buduje akceptację i zrozumienie wśród rówieśników. Tworzenie inkluzywnego środowiska w miejscu pracy, które uwzględnia unikalne zdolności i wyzwania osób z autyzmem, może przynieść korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Przykładem może być wykorzystanie specyficznych umiejętności w obsadzaniu stanowisk np. bardzo precyzyjna analiza danych. Kluczowe jest również podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu, aby tworzyć społeczeństwo bardziej otwarte i wspierające. Wspólne działania rodzin, edukatorów i pracodawców mają ogromny wpływ na poprawę jakości życia osób ze spektrum autyzmu i umożliwienie im pełniejszego uczestnictwa w życiu społecznym.
Wspólna podróż ku zrozumieniu i akceptacji
Zaburzenia ze spektrum autyzmu to inny sposób przetwarzania informacji i widzenia świata, który wymaga zrozumienia i akceptacji. Kluczowe jest stworzenie środowiska, w którym osoby z autyzmem mogą realizować swój potencjał, niezależnie od trudności, z jakimi się mierzą. Właściwa diagnoza, terapia oraz wsparcie rodziny i społeczeństwa pozwalają zwiększać możliwości adaptacyjne i radzenie sobie z zadaniami. Dzięki współpracy, empatii i otwartości możemy stworzyć przestrzeń, w której różnorodność stanie się wartością, a nie przeszkodą.
Polecane szkolenia

Kim jesteśmy?
eduCBT to miejsce, gdzie praktyczna wiedza spotyka się z nowoczesnym podejściem do terapii i pacjentów.
Tworzymy
przestrzeń, w której profesjonaliści zajmujący się problemami zdrowia
psychicznego mogą rozwijać swoje umiejętności, nie wychodząc z domu.
Kategorie tematyczne
Copyright Centrum CBT EDU Sp. z o.o.
Jeśli chcesz złożyć reklamację, napisz do nas na adres reklamacje@cbt.edu.pl