Apr 16 • eduCBT

Parafilie i zaburzenia parafiliczne – definicja, klasyfikacja i modele teoretyczne

Według najnowszej, piątej edycji Diagnostycznego i statystycznego podręcznika zaburzeń psychicznych (DSM-5), parafilia to trwałe i intensywne zainteresowanie seksualne, które wykracza poza standardową potrzebę stymulacji genitalnej i pieszczot wstępnych, realizowanych za zgodą osoby dorosłej, posiadającej prawidłowy fenotyp. DSM-5 rozróżnia parafilie od zaburzeń parafilicznych, podkreślając, że samo występowanie parafilii nie jest wystarczające do uznania jej za zaburzenie. Warunkiem koniecznym do postawienia diagnozy zaburzenia parafilicznego jest powodowanie przez nie cierpienia jednostki lub szkód dla jej otoczenia. W klasyfikacji DSM-5 wyróżniono osiem głównych zaburzeń parafilicznych: voyeurystyczne, ekshibicjonistyczne, frotterystyczne, masochistyczne, sadystyczne, pedofilne, fetyszystyczne i transwestytyczne.

Metody behawioralne

Terapia behawioralna w leczeniu parafilii opiera się na zasadach warunkowania klasycznego i sprawczego. Jej celem jest zmniejszenie reakcji seksualnej na bodźce dewiacyjne oraz wzmocnienie pobudzenia seksualnego w odpowiedzi na bodźce zgodne z normami społecznymi. Kaplan i Krueger wyróżniają techniki takie jak ukryta sensytyzacja, satiacja oraz systematyczna desensytyzacja. Dwie pierwsze metody odgrywają kluczową rolę w terapii.

Ukryta sensytyzacja

Ukryta sensytyzacja, opracowana przez Josepha Cautela, to metoda warunkowania awersyjnego, mająca na celu wywołanie negatywnych skojarzeń z bodźcem dewiacyjnym. Podczas terapii pacjent wyobraża sobie sytuację prowadzącą do zachowania parafilicznego, a następnie wizualizuje jej negatywne konsekwencje, takie jak wstyd, aresztowanie, czy dolegliwości fizyczne (np. mdłości). Badania wskazują na skuteczność tej metody, choć Akins zauważa trudności w jednoznacznej ocenie jej efektywności ze względu na jednoczesne stosowanie innych technik.

Satiacja

Satiacja polega na osłabieniu atrakcyjności bodźców dewiacyjnych poprzez ich nadmierne eksponowanie. Pacjent masturbuje się, koncentrując na bodźcach zgodnych z normami społecznymi. Po osiągnięciu ejakulacji kontynuuje masturbację, tym razem przy użyciu bodźców dewiacyjnych. Brak ponownego pobudzenia prowadzi do osłabienia pożądania wobec bodźców parafilicznych. Badania Huntera i Goodwina sugerują skuteczność tej techniki, zwłaszcza w terapii młodocianych sprawców przestępstw seksualnych.

Techniki poznawcze

Terapia poznawcza koncentruje się na zmianie schematów myślenia, które mogą podtrzymywać zachowania parafiliczne. Osoby z parafiliami często mają nieprawidłowe przekonania, np. „Dzieci mają potrzeby seksualne” lub „Popęd seksualny jest niekontrolowalny”. W terapii analizuje się błędy poznawcze i koryguje je poprzez naukę bardziej adaptacyjnych sposobów myślenia. Ciardha i Gannon podkreślają, że terapia poznawcza może istotnie przyczyniać się do zmniejszenia zachowań parafilicznych.

Rola relacji terapeutycznej

Z uwagi na przewlekły charakter parafilii, terapia jest zazwyczaj długoterminowa. Proces ten jest dodatkowo utrudniony przez współistniejące zaburzenia, takie jak depresja czy uzależnienia. Relacja terapeutyczna odgrywa kluczową rolę w pracy z pacjentami, umożliwiając stopniowe zmiany w ich przekonaniach i zachowaniach.

Osoby, które doświadczyły traumy w dzieciństwie, często mają trudności w budowaniu zdrowych relacji, dlatego terapia obejmuje również trening umiejętności społecznych, asertywności i empatii. Maletzky opracował pięcioetapowy trening empatii, który pomaga pacjentom zrozumieć perspektywę ofiar, np. poprzez analizę ich zeznań czy udział w psychodramie.

Zapobieganie nawrotom

Ważnym etapem terapii jest nauka rozpoznawania sytuacji wysokiego ryzyka i wdrażanie strategii kontroli impulsów. Istotne jest również rozwijanie alternatywnych, zgodnych z normami społeczno-kulturowymi form zaspokajania seksualnego.

Leczenie zaburzeń parafilicznych wymaga wieloaspektowego podejścia, obejmującego zarówno zmianę zachowań, jak i przekonań pacjenta. Kluczowe znaczenie ma relacja terapeutyczna oparta na współpracy, szacunku i empatii. Mimo licznych badań nad terapią parafilii, wciąż brakuje spójnej teorii poznawczo-behawioralnej, która mogłaby stanowić podstawę jednolitego protokołu terapeutycznego. Dalsze badania mogą przyczynić się do opracowania skuteczniejszych metod leczenia, co przyniesie korzyści zarówno pacjentom, jak i społeczeństwu.


Polecane szkolenia